Incogito ergo sum

Ni har säkert hört uttrycket ”Jag tänker, alltså finns jag” som kommer från filosofen Descartes kända sats "Cogito, ergo sum". Liksom människan tänker alltså existerar hon.

Jag har upptäckt en sak efter alla timmar med redigering och justeringar. Det jag absolut inte får göra är att börja tänka över vad jag verkligen har gjort de senaste timmarna. Då kanske jag upptäcker att det jag gjort är att klippa bort 1/25 sekund från ett klipp, sedan lägga tillbaka denna 1/25 sekund, sedan näää klippa bort samma 1/25 sekund, sedan tänka "men skulle det inte bli bättre med" och lägga tillbaka 1/25 sekunden.. osv... osv.

Seriöst, man blir deprimerad när man tänker att det enda man gjort den senaste timman är att vara fixerad av samma 1/25 sekunders klipp. Meningsfullt? Kommer folk att märka någon skillnad? Vad kommer att stå på min gravsten...

Nä, för att kunna överleva redigeringsarbetet får jag inte börja tänka och reflektera över vad jag har gjort. Utan bara köra på.

Så fuck Descartes!

/ F

Kommentarer
Postat av: Felix

Hit med nåt kul.... god jul, nej nu är ju 2010, äh, god jul i förskott lika bra, orka vänta 11 månader....

2010-01-09 @ 00:38:32
Postat av: maja

hahahaha hög igenkänningsfaktor där..det är därför man ska fixa saker och ting under tidspress!! d¨å är man glad bara man får ihop nåt..:)

hälsnignar från en som suttit och knagglat på en viss hemsida, och slutligen insett att den där 1 pixel stora prickade linjen som vägrar försvinna är det nog ingen annan som ser...

2010-01-10 @ 22:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0