Avsnittdiskussion: "2X03 ÖVRIGA FRÅGOR"




Här kan ni skriva om vad ni tycker om avsnittet - båda ros och ris mottags väl! Bra för oss veta vad ni upplever så att vi kan utvecklas och blir ännu bättre i framtiden! :)

Kul fakta för detta avsnitt:

Första avsnittet som Filip regisserade!

Filip skrev sångerna med Juli Af Klintberg. Det var ett fantastiskt samarbete enligt Filip!

Under inspelningen var det väldigt varmt och tidschema sprängdes nästan - men på något sätt lyckades vi alla att få med allting.

Teckentorget kom på besök under inspelningarna av tredje avsnittet och intervjuade oss.

Kommentarer
Postat av: Crazy Ekke

Hej! Jag måste få säga att det var bästa avsnittet hittills, vet inte om det beror på att det var i sångform men så annorlunda å stundtals riktigt välgjort och med mycket humor så det var roligt.. T.ex när Jelena sjöng att hon var hörande (och kunde prata i telefon) haha.. Salims sista bit: "Du äter min pizza!" osv.. Tycker överlag att ni lyckades jättebra med det avsnittet för att ni blandade i mycket olika situationer från förr och nu, hur det ser ut för döva.. Personligen tycker jag att Indys presentation var något utöver det vanliga, hennes roll tror jag är skitsvår även om det e svenskt påverkad teckenspråk hon kör på som Jelena.. en rolig roll hon tog på sig tycker jag, modigt och duktigt. Stefan som Salim var nästa favorit eftersom det kom med lite engelska munuttrryck och massa attityd, han e skön! Dock blev jag förvånad över bildkvaliten, den ser riktigt dålig ut för att vara filmad med er utrustning.. borde varit bättre..



Måste ge Juli en eloge för hennes arbete, det är svårt att göra teckenspråksform i sång och det har hon gjort riktigt bra.. det här var ett riktigt lyft för serien, det har nog med att göra att ni tar in folk som är experter på olika saker, då höjs kvaliten avsevärt.. :)

Go!

2010-04-13 @ 11:37:59
Postat av: Kenneth

Hej,

Jag brukar inte gillar sånger på teckenspråk så jag blev tvungen att kolla tre gånger på avsnitt, tycker oftast att "skriftspråk påverkar teckenspråk för mycket" men just den avsnittet har det lyckat rätt bra! Jag älskar mest när Salim sa, NI ser mig att jag är dum men du kan försvinna sen dyker Felix med attityd "vill du bråka med mig". Det var verkligen roligt. Mys andra version var också bra. Varför ska man "bryr sig om andra och tänker på andra".



Jag tycker i början Jelenas sång var toppen sen "sämre bildkvalitet" på något sätt då sänker den kvalitet men hennes tecknande var jättebra. Det visar det finns andra som försöker komma in till dövas värld men det var en kamp. Man förstår ju poäng varför hon tecknad svenska.

2010-04-13 @ 12:15:48
URL: http://internett4000.blogg.se/
Postat av: sopif

jaa håller med här, tyckte det var synd att my under hennes sista del fick så liten yta, man missade hennes händer och kropp när hon tecknade stort och hamnade utanför rutan..man vill kunna se utan att behöva störas av sånt här..jelenas bit var UNDERBAR!blev pi imponerad av att hon kunde ställa om sig så bra!alla var härliga på sitt sätt, bra jobbat :)

2010-04-13 @ 12:33:40
Postat av: Crazy Ekke

Jag vill även poängtera att jag inte tycker att man ska filma allt i traditionellt utsnitt, dvs se allt i ansiktet och händerna. Idagens filmer 8hörande) så hör man knappast allt som sägs i dialogen, det landar på runt 95%s tydlighet och det räcker för att man ska ha en helhet och förstå allt. Det borde även gälla teckenspråket, man vill få mer närbilder och vi har ju även munrörelser samt ansiktsmimik till hjälp om händerna kommer utanför rutan. Jag tycker det är otroligt skönt och befriande att man kör nya vinklar och utmanar själva teckenspråket mer. Det visar bara vilka oändliga möjligheter vårt visuella språk har och att det inte behöver begränsas av det traditionella filmsättet som enligt mig nu är förlegat, uttjatat och förstört. Teckenspråk i film måste utvecklas och hitta nya plattformar och detta är ett experiment som tog fram utvecklingen och det bör firas! :D

2010-04-13 @ 13:02:06
Postat av: sopif

hm det kanske är sant, det erik säger men jag som döv tyckte det var lite störande att försöka "dubbel"uppfatta allt som sades och ja jag tänkte att det kanske skulle gynna fler om man inte behövde missa så mycket tecken..men ja, jag vet ju inte riktigt vad avsikten bakom det hela var och smaken är väl som baken..

2010-04-13 @ 13:38:01
Postat av: Gitta

vad kul det blev!!! verkligen anorlunda...synd att mannen bredvid jelena "förstörde" hennes underbara framträdande - annars tummen upp!

2010-04-13 @ 14:03:42
Postat av: malin b.

Mys andra version och när felix kom i rullstolen var det bara klockrent!! Tänkte tillbaka till Patrik Nordells sida på DN.se då jämförde många hörande med rullstolen och CI, det är ju samma sak med rullstolen o ci? eller det var glasögon? äh spelar ingen roll, men fick skratta åt det gott.

Skulle varit mer i längden, istället för de 1880-ngt sång.



Salim är jag kär i. Allting med honom är bara så bra när i dag pratar alla om invandrare, invandrare och det behövs skön humor i dag med allt massmedia och får folk påminna sig själva att de har hjärnor- sången var bara klockren den också :D



Jelena var py bra, lagom lång och fint- telefon, världen runt oss är som ett skal- bla bla, roligt att alisen var med, trodde att jag såg irina i syn... Impad på henne i övrigt- äkta hörande beteende- go go!



2010-04-13 @ 14:04:22
Postat av: Lisa Å

Favorit avsnittet hittills näst efter Mon(k)ey business. Billar verkligen att avsnitten är så varierande i formspråket. En ren njutning att få skåda alla skådespelares dolda talanger vad gäller sånger i alla former.

Stort eloge till Filip och Juli som tagit fram sångerna till oss tittare!



Jag kommer absolut köpa DVDn när den kommer ut! Ni kan räkna med en uppgång i försäljningen efter denna säsong framförallt beroende på hur kvalitetén och innehållet verkligen upphöjts till högre nivåer! Fortsätt med ert fina samarbete med andra manusförfattare/idésprutare/inspirationskällor.



Jag tror att många andra med mig gärna ser en 3:e (och 4:e, 5:e) säsong!

2010-04-13 @ 16:19:00
Postat av: MM

Fantastiska avsnitt. Ni är grymma! Tack!

2010-04-13 @ 20:32:39
Postat av: Lenita

Jag måste säga att den var fantastiskt.. Jag hoppas att den visar för riksdagen eller någon av politiker att titta på hur vi döva har kämpat för vår dövhet och teckenspråkig i samhället.

Än en gång till säger jag att den diggar faktiskt. Fortsätt med en bra inspelning. / Lenita

2010-04-13 @ 20:46:00
Postat av: Sia

Tycker ärligt den tredje avsnitt är OK men samtidigt impad över er, ni är så duktiga men jag gillar mest vanliga som avsnitt 1,2, :-) men 3 var ok som sagt..

2010-04-13 @ 20:51:01
URL: http://byle.blogg.se/
Postat av: Sia

Men den Salim, hans sång gillar jag!!

Såååååå fin o så..Han passar bra!

2010-04-13 @ 21:00:00
URL: http://byle.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan inte annat än att hålla med här. Blev impad av alla duktiga skådespelarna!! Men jag förstod inte riktigt vad Alisen hade för roll när han sjöng tillsammans med Jelena när hon sjöng om svårigheter att komma in i dövas värld.

2010-04-14 @ 23:01:36
Postat av: Barbro

Jag är impad av alla duktiga skådespelarna. Härligt med olika karaktärer! Tyckte mycket om allas sånger, men förstod inte Alisens roll när Jelena sjöng om svårigheter att komma in i dövas värld.

2010-04-14 @ 23:07:01
Postat av: Tarek

Tack! Och jag hoppas innerligen att ni håller ihop, att ni vidare skall söka er successivt framåt, att formulera allt som jag har i mitt huvude så att allt mao tar rätta menningar tar en mycket plats, kastar därför de följande ord till er: En programutvecklare, ideer, fantaisrikt, kultur, teckenspråkets utveckling genom åren/tiderna, attityd nu och då, en ännu döv med CI som talar ut, då blir allt perfekt ;)



//TA

2010-04-16 @ 01:03:07
Postat av: Johan

Visst blev jag väldigt imponerad av allt ni gör..

Skådesspelare gör sin fanstastika jobb...

De lever till sin krav på utmärkta sätt.

Men när man vill se på vanliga serier så vill man forsätta med sina karaktär.

Vill ni göra sångfilmer så satsa på egen "kanal"

Sånger ska inte förstöra seriens karaktär tycker jag i allafall trots innehållet var full med budskapet och rolig humor..

innehållet var väldigt rikt och det var väldigt nyttigt för hörande samhället.. det krävs tyvärr mer än så... men det är bra början... nånstrans måste vi börja..



jag älskar era serier.. det är har börjat väldigt bra. puss





Kommentera inlägget här:



Namn:

Kom ihåg mig?



E-postadress: (publiceras ej)



URL/Bloggadress:



2010-04-17 @ 01:14:12
Postat av: Filje

Crazy Ekke: Kul att du nämner Jelenas "Ja jag vet jag är hörande och kan tala i telefon" - den meningen tillhör en av mina favoritrepliker i anders.se =)



Gitta: I musikaler eller speciellt musikvideos så kan det dyka upp människor här och där utan att det finns någon egentlig mening med det. När mannen dyker upp i Jelenas sång så är tanken bara att han ska finnas som en kör... tanken från början var att ha en gospelkör bakom Jelena (fråga mig inte hur vi tänkte kombinera TSS-opera och gospel) men i slutändan blev det bara en person.



Ja det är roligt att vi fått så blandade kommentarer. En del älskar trean medan andra förstår inte vad som är så speciellt med musikalen och föredrar de mer traditionella avsnitten.



Fortsätt kommentera och ge ros eller ris - era kommentarer gör vårt arbete mer värt!

2010-04-19 @ 00:08:55
URL: http://andersse.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag blev sömning av er sång, förstod inte riktigt poäng, det gällde väl ci fråga o hörsel? tycker inte det ska ingå i era filmer... ni gör mycket otroligt bra filmer men just denna med sång var inte min typ.. jag som längtade och såg emot varje avsnitt.. blev lite snopen...,,

2010-05-17 @ 11:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0