Shot list / Bildmanus

En av våra största misstag som vi nu har lärt oss av första säsong är att vi saknade bildmanus. Sant! Jag fattade inte hur vi klarade oss och kunde skapa anders.se. Jag som regissör genomförde trots jag inte hade kontroll. Fyfan! Men vi hade tur för lokalen var inte så stort och vi experminterade inte mycket med bildvinklar utan tog det vanliga.

Men det blev jobbigt när det var dags att redigera. Oreda och.. ja stackars Filip i alla timmar han satt framför datorn och försökte komma med underverk - vilket han gjorde :)

Men i alla fall nu inför säsong 2 lovade vi varann att göra bildmanus. När jag började lite för några månader sedan insåg jag vilket arbete det innebär. Många timmar!!! Man bör också kunna lokalisera 100% hur allt ser ut. Hollywood har de några månader bara för förberedsarbete, heltidsarbete dessutom! De har typ bilder på manus, skådespelare osv på väggar så de kan gå runt och försöka komma på bra bilder som hänger ihop från bild ett till bild två osv. Avis!!!

Vi har inte sådan möjlighet nu när vi båda har heltidsjobb och andra intressen samt familj (Filips del förstås) Så vi löste istället genom att göra en så kallade shot list. Enligt stora filmteam använder de shot list till för att ha mellanlänk från bildmanus till filmning. En kortversion som man kan se vilka turordning som ska filmas och hur.

Så nu idag i förmiddagen har jag suttit och arbetat med shot list till ett avsnitt. Det är ganska trist tycker jag. Tänka ut hur det ser ut men får ändå inte 100% för jag vill gärna rita och begrunda hur det ska se ut. Men det hinner man inte.

Fördel med shot list är självklart mindre tid och man kan senare välja ut egen shot list för en inspelningsdag som man kan följa. Underlättar mycket för regissörens arbete som kan hålla koll samt för fotograf som kan snabbläsa vilka bild det blir.

Ja, det är nytt för oss och jag hoppas att det ska funka mycket bättre = bättre resultatet! :)

Lunchdags!

Kommentarer
Postat av: Rahmo

det verkar ska bli spännande och intressent!! Jag väntar verkligen på det anders.se 2 :) jag är stolt över alla som ställe upp anders.se!!:D

2009-05-20 @ 14:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0